Det er skolens vision, at alle skal lykkes.
Vi ønsker at styrke vores børn og unge i deres:
Derfor har vi særligt fokus på disse områder - fællesskab, trivsel, sundhed, faglighed og ansvarsbevidsthed.
Skolens trivselspolitik og denne antimobbestrategi har følgende målsætninger:
Drilleri er bevidst at lave sjov med eller genere nogen, fordi man selv synes, det er sjovt.
De allerfleste børn/unge kan ikke lide at blive drillet. Kun hvis det er godmodige drillerier i en kærlig tone, hvor barnet kan mærke, at man holder af det, er det i orden. Drillerier er knap så ondskabsfulde og vedvarende som mobning, men kan også være meget generende.
Konflikt er at strides, støde sammen eller have en uoverensstemmelse.
Når personer eller grupper åbenlyst er uenige, har de en konflikt. En konflikt kan udvikle sig meget negativt og være ubehagelig, fordi der falder hårde ord eller det måske ender fysisk. Men det er ikke det samme som at en person er udstødt af fællesskabet som i mobning.
Mobning er en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person, på et sted hvor denne person er ”tvunget” til at opholde sig.
Et barn bliver mobbet, når han eller hun gentagne gange over en periode udsættes for negative handlinger fra én eller flere personers side.
Digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende og ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier. Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet. Det særligt problematiske ved at blive udsat for digital mobning, er at man ikke ved, hvem der har set eller delt de krænkende kommentarer eller billeder, og at man ikke altid kan slette dem igen.
Som led i forebyggelse af mobning på Engstrandskolen, tages der udgangspunkt i en række forventninger til skolens forskellige aktører: Eleverne, lærerne, pædagogerne, forældrene og ledelsen.
Det kan være signaler på mistrivsel, når eleven:
Skolen laver en handlingsplan inden for 10 dage og indkalder herefter til møde, hvor handlingsplanen gennemgås med forældre og evt. elever.
Man skal sikre, at alle parter har indsigt i handleplanen, og der er aftaler og tidspunkter for opfølgning og evaluering.
Det forventes fra skolens side, at alle forældre bakker op om den pågældende handleplan og agerer rollemodeller for deres børn både i og udenfor skoletiden.
Når et barn mobbes er kontakt-/klasselærer hovedansvarlig i den videre proces, som er:
Der vurderes fra sag til sag, hvordan der arbejdes med afsæt i handleplanen, og hvilke tiltag den pågældende sag kalder på.